Dni: 154

1000 SPOTKAŃ
PRODUCENTÓW I DYSTRYBUTORÓW ŚWIEŻYCH OWOCÓW,
WARZYW I KWIATÓW Z SIECIAMI HANDLOWYMI

27 października w luksusowym Hotelu Mazurkas w Ożarowie Mazowieckim odbyła się 11 edycja konferencji Fresh Market, gromadząca kupców z regionalnych, krajowych i międzynarodowych sieci handlowych oraz producentów i eksporterów świeżych owoców, warzyw i kwiatów, jak też firmy świadczące usługi dla tej branży. Przygotowania do tego jedynego w naszym kraju wydarzenia organizowanego w nowatorskiej formule kupieckiego centrum handlu trwały kilka miesięcy. Istotne wsparcie w jego organizacji zapewnili sponsor generalny Carton Pack Global Packaging Expertise oraz sponsorzy Jan Oskam BV i Aksun.

Rejestracja na konferencję uczestników rozpoczęła się o godz. 8.00 rano. Podczas rejestracji producenci i dystrybutorzy z Polski i zagranicy zainteresowani przedstawieniem swojej oferty kupcom z sieci handlowych pobierali numerowane bilety uprawniające do indywidualnych spotkań, które w znaczący sposób usprawniły organizację. Dzięki temu w ciągu 8 godzin trwania konferencji mogło się odbyć niemal 1000 spotkań z twarzą w twarz.

Wystawców reprezentowały firmy działające w sektorze opakowań, jak Carton Pack, Redpack Packaging Machinery, IFCO, BOSKY, Cristóbal Meseguer oraz kontroli jakości i certyfikacji, np. FRESH QUALITY albo Control Union Poland. Swoje stoiska mieli również producenci i eksporterzy owoców, warzyw, kwiatów, nasion, choćby JAN OSKAM, AKSUN, Polfarm, Bakor, LUCRETIA POP, TOMA SEEDS. Rijk Zwaan częstował kompozycjami sałat, Bratzler & Co. przekąskami z mango i awokado, a Zrzeszenie Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej - papryką. Producenci i dostawcy mogli zapoznać się z ekologicznymi metodami optymalizacji upraw Koppert Polska czy też opakowaniami transportowymi wielokrotnego użytku z tworzyw sztucznych firmy Bekuplast.

Od samego rana trwały spotkania z kupcami z niemal 20 sieci handlowych. Do udziału w konferencji zaproszono sieci z Polski, jak Carrefour, Chata Polska, Dino, Eurocash Group, Intermarche, Makro, PGS (Polska Grupa Supermarketów), Spar, Stokrotka, Tesco. Obecne na konferencji były także ukraińskie sieci ATB i Varus, białoruskie GIPPO i ALC ,,VITALUR", czeska Brněnka, litewska Maxima, serbska Aman, co otworzyło przed polskimi firmami możliwości eksportu owoców i warzyw na rynki krajów ościennych.

O godzinie 9.00 przedstawiciel organizatora KJOW Sp z o.o. Artur Stasiak powitał oficjalnie zgromadzonych, zapraszając kontrahentów do rozmów, a gości na stoiska wystawców oraz eksperckie prelekcje i panele dyskusyjne.

Wśród prelegentów byli: dr hab. Bożena Nosecka, prof. nadzw. IERiGŻ-PIB, Massimiliano Persico, Carton Pack Srl, Charif Christian Carvajal, M. ASOEX, Marek Słowiński, redaktor portalu fresh-market.pl.

W panelach dyskusyjnych uczestniczyli m.in. eksperci reprezentujący partnerów merytorycznych konferencji Fresh Market: Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy Bronisze, Unię Warzywno-Ziemniaczaną, Zrzeszenie Producentów Papryki Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej, Stowarzyszenie Polski Ziemniak, Stowarzyszenie „Unia Owocowa”, ASOEX.

Panel o rynku krajowym traktował o nadpodaży owoców w Polsce, najlepszych kanałach sprzedaży i ich strategii handlowej oraz o preferencjach konsumenta. Dyskutowali: Michał Kołodziejczak, Mirosław Łuska, Mirosław Maliszewski. Wszyscy zgodzili się, że nadchodzący sezon będzie jednym z najtrudniejszych ze względu na bardzo dużą produkcję owoców i niskie plony warzyw spowodowane pogodą. Dyskutanci zwrócili uwagę na spadające spożycie owoców i warzyw. Uznali zgodnie, że brakuje spójnej akcji promującej spożywanie tych produktów. Kampanie realizowane przez pojedyncze organizacje i producentów nie są wystarczająco skuteczne. Potrzebna jest pomoc państwa. Uczestnicy panelu zwrócili również uwagę na wciąż trudne relacje w handlu pomiędzy producentami a sieciami, w tym na fakt że polscy dostawcy owoców i warzyw są anonimowi. Polski klient coraz chętniej kupuje krajowe owoce i warzywa, szczególnie jeśli zawierają one informację o marce. Promowanie polskich produktów powinno być więc priorytetem.

Panel o rynkach zagranicznych obejmował takie zagadnienia, jak prognozy światowej produkcji owoców i warzyw, najbardziej korzystne rynki dla eksporterów i importerów, znaczenie polskiego i wschodnioeuropejskiego rynku, szanse i zagrożenia dla polskiego eksportu owoców i warzyw, produkcja żywności a liczba ludności Ziemi. Uczestnicy rozmowy, dr hab. Bożena Nosecka, Arkadiusz Gaik, Marek Słowiński, Charif Christian Carvajal M., skupili się przede wszystkim na możliwościach eksportu polskich owoców i warzyw, szczególnie wobec faktu że kierunek wschodni jest coraz trudniejszy. Takie kraje jak Ukraina, Kazachstan czy Mołdawia, a także Białoruś stają się nie tylko samowystarczalne, ale i rozwijają eksport. Produkcja warzyw i owoców w Europie przesuwa się od Atlantyku na Wschód. Polskie produkty muszą szukać nowych rynków w Azji, Afryce czy na Bliskim Wschodzie, będących przeciwwagą dla zablokowanego eksportu do Rosji. Pan Chalif Christian Carvajal podkreślił, że producenci z Chile wkroczenie na nowe rynki poprzedzają działaniami promocyjnymi. Jako przykład podał wejście chilijskich dostawców owoców na rynek chiński, kiedy to kampania promocyjna była finansowana mniej więcej po połowie przez przedsiębiorców i instytucje publiczne. Ta metoda działania sprawia, że mimo trudności logistycznych wynikających z odległości, produkty z Chile coraz częściej spotyka się nie tylko na półkach sklepów w Europie.

W panelach poświęconych nowym rozwiązaniom i technologiom w zakresie opakowań i trendów promocyjnych wzięli udział: Massimiliano Persico (Head of Marketing Carton Pack Srl.), Łukasz Drużkowski (Redpack Packaging Machinery), Mariusz Choiński (Cristóbal Meseguer S.A.), a także Andrzej Ostrowicz (Stowarzyszenie Polski Ziemniak). Rozmawiano o przyszłości biodegradowalnych czy poddającym się recyklingowi opakowaniach, które są obecnie zbyt drogie, by mogły być stosowane. Według opinii Pana Massimiliano Persico na tego typu ekologiczne rozwiązania będzie trzeba poczekać ponad 10 lat. Nie zmienia to jednak faktu, że nowoczesne opakowania są coraz bardziej przyjazne środowisku, np. opcje beztackowe. Rynek jednostkowych opakowań - papierowych, z folii lub siatki - będzie się nadal rozwijał ze względu na oczekiwania konsumentów. Ten trend dociera do naszego kraju. Polacy, podobnie jak mieszkańcy np. Włoch czy Wielkiej Brytanii, szukają tzw. „opakowań na raz”.

O godz. 15.00 ogłoszono uroczyście zwycięzcę konkursu „Fresh Market Award 2018”. Tytuł ten zdobyła firma Rijk Zwaan Polska za innowacyjną formułę Knox™, przedłużającą świeżość sałaty po zbiorze, co przynosi korzyść producentom poprzez zmniejszenie odpadów i obniżenie kosztów magazynowania, i sieciom handlowym, dzięki przedłużeniu świeżości produktu.

Zaraz potem rozpoczął się Cocktail Dinner Party, na którym uczestnicy w nieformalnej atmosferze, przy dźwiękach fortepianu i rozkoszując się wspaniałym jedzeniem, kontynuowali rozmowy handlowe i nawiązywali kontakty w branży.

Organizatorzy starali się stworzyć jak najlepsze warunki uczestnikom po to, by mogli oni skupić się wyłącznie na celu biznesowym. Przygotowano pakiet praktycznych informacji, zadbano o pomoc w postaci odbiorników do tłumaczeń, jak też wsparcie profesjonalnych tłumaczy. Wszyscy goście mogli korzystać z bufetu śniadaniowego oraz napojów gorących i zimnych. Zostali również zaproszeni na lunch. Podczas całej konferencji mogli liczyć na wsparcie Matchmakera, który pomagał w dotarciu do osób reprezentujących konkretną firmę i umówieniu spotkania. Producenci i eksporterzy zainteresowani współpracą z sieciami handlowymi nieobecnymi na konferencji Fresh Market 2018, mogą się z nimi skontaktować za pomocą innowacyjnej platformy komunikacji: freshka.eu.

Partnerzy